Eve's Summer Flower

jag har ju egentligen aldrig skrivit om Summer ordentligt (och hade väl aldrig tänk göra heller..), men eftersom jag fick förslag om det så kan jag ju passa på nu :) var berädda på ett långt inlägg.

Summer är en appaloosakorsning, därav hennes lite annorlunda färg skulle jag tro. hon importerades från Holland som fyra-åring, och jag vet ingenting om vad hon gjort innan hon kom till Sverige. antagligen bara blivit inriden. hon importerades av ett försäljningsstall, Östragårdens Ponnystall. hon var väldigt svårsåld, och under tiden hon stog där var hon utlånad ett par gånger. efter att hon varit där i nästan ett år köpte vi henne :)
jag var på Östragård och "jobbade", och när jag kom dit var Summer första hästen vi såg. en annan tjej som var där skulle rida ut på henne och Summer var jättetittig, hehe. mamma sa "den ska vi absolut inte ha!" men efter att jag hade ridit henne några dagar senare så var jag helt säker på att det var Summer jag ville ha! jag provred några andra ponnyer när jag kom hem sen, men ingen var bättre.

18 november 2005 hämtade vi hem henne. och ja, vad ska man säga? det har inte varit lätt. hon är ganska speciell Summer, och i början var hon väldigt speciell. hon hade ju inte varit ute speciellt mycket, så när vi åkte iväg på de första träningarna dansade hon runt och det tog en hel evighet att få på henne utrustningen. i början var det hoppning som gällde, men efter ett par år blev det mer och mer dressyr. Summer fungerade inte på hopptävlingarna, och jag blev rädd när hindren blev högre än 80 cm, haha.
det är egentligen bara 2 ½ år ungefär som jag satsat seriöst på dressyren, och jag måste säga att det ändå gått ganska bra.
när jag tränade för Maria första gången var det nästan katastrof. Summer gick iofs i någon slags form, men hon gjorde lite som hon ville ibland. om man till exempel skulle galoppera på långsidorna drog hon iväg som ett jihu, och det funkar ju inte riktigt när man rider program.
det har varit väldigt mycket jobb med Summer, men oj vad mycket jag har lärt mig! hon var väldigt sen i sin utveckling, och var alltså "bebis" väldigt länge vilket man ibland glömde bort.

det bästa med Summer är att hon är så otroligt snäll! även om hon får idiotryck då och då så har jag aldrig varit rädd när jag hanterat henne eller ridit. även att hon är så snäll så blir hon aldrig tråkig, utan det händer saker hela tiden.
hon har mognat så otroligt mycket det senaste året, och nu finner hon sig i det mesta :)
hon är nog den bästa ponnyn man kan ha om man är orädd, men samtigt inte vill hoppa och sånt. åh hon är bästbästbäst helt enkelt :D

det här blev ett rörigt inlägg kände jag, och jag får kanske skriva en del 2 någon annan dag ;D men nu vet nu lite mer om henne i alla fall :)

ignorera alla eventuella stavfel, och en eloge till den som orkade läsa allt!




jag tycker den här bilden beskriver ganska bra hur Summer brukar vara, typ jätteglad men samtidigt lite stirrig :D


Kommentarer
Postat av: Josefine♥

Sv: Verkas som alla kollar på film ikv ;) Jag är en av dem ^^ Hämta glass ofc :_D!

2010-12-28 @ 22:58:09
URL: http://josefinebergman.blogg.se/
Postat av: Linnea op de Weegh

Fin Ponny och kul färg :) gillar lite annorlunda :)

2010-12-28 @ 23:14:55
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: c a r r o & s a n n a

låter som en bra häst för dig :)

2010-12-29 @ 10:43:57
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Linn Forsström - satsande ponnyryttare

fina bilder! :)

2010-12-31 @ 19:16:22
URL: http://linnforsstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0